Unge i eliteidrætten
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rollemodeller

Go down

Rollemodeller Empty Rollemodeller

Indlæg  Terje Ra Fre Nov 30, 2007 12:50 pm

Hei

Jeg er Toppidrettskoordinator på det ene av tre Toppidrettsgymnas i Norge. Vi startet i 2005 og har allerede over 100 elever, fordelt på fotball, håndball, sprangridning, Nanbudo, svømming, bryting. Flere av våre elever hevder seg najonalt og internasjonalt i sin idrett.

Skolemodellen "Toppidrettsgymnas" skiller seg klart fra andre skolemodeller, ved at undervisningen er på idrettens premisser. Idretten skal derimot definitivt ikke gå på bekostning av utdanningen. Derfor er skolestyrt trening og undervisning på mellom 45 og 50 timer pr uke, hvorav 20/22 timer er trening. Disse treningstimene brukes kun til å perfeksjonere eleven i den gren eleven har valgt.
Det som er mitt emne for denne spalten er at elevene får ekstremt fokus på seg og sin utvikling. Det bør være kjent for alle som førsøker å utøve toppidrett, eller arbeider med ungdom som har som mål å bli toppidrettsutøvere, at en sterk egosentrisk holdning er svært alminnelig (og kanskje nødvendig) for å lykkes.
Unge idrettsstjerner får enorm mediaoppmerksomhet, spesielt innen enkelte grener. De blir dermed sterke rollemodeller. Hva bør vi gjøre i skolene, klubbene og forbundene for at disse unge stjernene skal bli gode rollemodeller for annen ungdom? Når jeg stilte dette spørsmålet til en meget høyt profilert norsk eliteserietrener i fotball skjønte han ikke engang spørsmålet. På TiT er vi opptatt av dette spørsmålet. Er du?

Terje Ra
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rollemodeller Empty Sv: Rollemodeller

Indlæg  Jon Fre Nov 30, 2007 2:24 pm

Et spørsmål jeg ikke har tenkt så mye over før, men som definitivt er interessant. Ser jo en del unge idrettsstjerner som ikke er spesielt medievante.

Vet ikke helt hvordan en skal sørge for at talentene blir gode rollemodeller, men holdningsskapende undervisning av et eller annet slag kanskje kan være en vei å gå. Er det for eksempel en idé å hente inn gjesteforelesere fra idretten som er gode rollemodeller selv? (Tenker umiddelbart Johan Olav Koss, men det finnes jo massevis av eksempler.)

- Jon Kristian Fadnes
Journaliststudent

Jon
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rollemodeller Empty Rollemodeller

Indlæg  Terje Ra Fre Nov 30, 2007 2:59 pm

Hei igjen Jon

Johan Olav Koss var (er) absolutt et eksempel på en toppidrettsutøver som ble en god rollemodell, etter min mening. Kanskje man først må definere hva en god rollemodell er? Er det å kunne uttale seg til media på en klar og trygg måte under intervjuer relatert til sporten? Eller er det å se sin rolle i et samfunnsmessig perspektiv, være bevisst sine holdninger til medelever, lærere/trenere, sine omgivelser generellt? Interessere seg for politikk, nasjonalt og internasjonalt? Kan vi klare å få disse ungdommene til å tenke lenger enn til når de får sin første Ferrari?

Mvh
Terje

Terje Ra
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rollemodeller Empty Sv: Rollemodeller

Indlæg  Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum